Кищенецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Меню сайту
Категорії розділу
Виховні роботи вчителів [7]
Розробки уроків вчителів 1 -4 класів [3]
Розробки уроків з алгебри та геометрії [0]
Розробки уроків з хімії та біології [4]
Розробки уроків з зарубіжної літератури [0]
Розробки уроків з української мови та літератури [11]
Розробки уроків з фізики та астрономії [2]
Розробки уроків з англійської мови [1]
Розробки уроків з інформатики [1]
Розробки уроків з історії [2]
Розробки уроків з трудового навчання [0]
Розробки уроків з образотворчого мистецтва та художньої культури [4]
Розробки уроків з художньої культури
Розробки уроків з математики [1]
Цифрові ресурси [4]
Цифрові ресурси
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Науково-методична робота » Розробки уроків з української мови та літератури

І.Карпенко -Карий "Мартин Боруля"
16.10.2017, 22:06

Тема. Іван Карпенко-Карий. Комедія «Мартин Боруля». Психологічна переконливість і трагікомічне звучання образу Мартина Борулі.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення уроку: урок-дослідження з елементами методу «Шести капелюхів»

Мета уроку: на основі аналізу комедії Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля» дослідити актуальність звучання проблематики твору; розвивати навички аналізу літературного героя, розуміння причин особистої драми; розкрити значення творчості І.Тобілевича; виховувати повагу до людських чеснот, намагання реально оцінювати себе і власну поведінку.

Міжпредметні зв’язки, мистецький контекст: зарубіжна література, мистецтво; комедія Ж.Б.Мольєра «Міщанин-шляхтич».

Епіграф уроку:

«Мартин Боруля» - одна з найкращих українських комедій.

Іван Франко

ХІД УРОКУ:

І.Етап організації.

Психологічне налаштування учнів.

ІІ. Етап орієнтації.

Вірш « Березовий листочок» у виконанні учителя.

ІІІ. Етап покладання мети

Що ви очікуєте від уроку ?

(слайд 2)

ІV. Перевірка домашнього завдання.

Розповідь учнів біографії Карпенка-Карого.

V.Повідомлення теми ,епіграфа уроку.

VI.Визначення мети, завдання, проблемного запитання уроку учнями.

VII. Евристична бесіда.

VIII. Актуалізація опорних знань.

А)Літературна гра. «Хто останній назве професії письменника?»

Б)Робота з літературним словником

1.Зачитування слів та їх значення.

2.Які ще літературні терміни у комедії використано?

IX. Мотивація навчальної діяльності.

1.Слово вчителя. Творчість митця залишається в історії літератури і пам’яті нащадків лише тоді, коли в ній порушено загальнолюдські проблеми, які так і не вирішили за довгий період часу.

А який сенс набуває слово «щастя» у п’єсі «Мартин Боруля» І.Карпенка-Карого? Поміркуймо, чи життєва позиція кожного з нас творить стан усього супільства? Спробуємо провести дослідження і дати відповіді на ці питання.

2.Коротка розповідь змісту п’єси учнями

УЧНІ ВИБИРАЮТЬ КАПЕЛЮХИ

X. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.

1 пара «Білі капелюхи»http://s017.radikal.ru/i418/1110/f1/fdc067e559ce.png

Інструктування учнів

Ви перебуваєте в режимі «білого капелюха». А це значить, що вас мають цікавити лише факти. То ж ви опрацюєте певний матеріал і зберете детальну інформацію.

Завдання.

1. Який реальний факт ліг в основу п’єси Карпенка-Карого «Мартин Боруля»?.

2. Коротко перекажіть сюжет твору.

ІІ пара «Чорні капелюхи»

http://s017.radikal.ru/i404/1110/85/bea30a1fcc81.png Інструктування учнів

Ви отримали чорний капелюх. А це значить, що ви маєте критично поглянути на історію головного героя твору Мартина Борулі.

Запитання

1. Що висміює автор в образі Мартина Борулі?

2. Опишіть сцени, у яких Боруля намагається завести у своєму домі «дворянські порядки». Доведіть, що вони сповнені іронії й сарказму. Чим досягається комізм?

http://s017.radikal.ru/i424/1110/0c/fd48858accf4.png IІІ пара «Жовті капелюхи»

Інструктування учнів

Жовтий колір – це символічне відображення оптимізму. Отримавши жовтий капелюх, ви маєте сконцентрувати увагу на позитивних моментах в історії про Мартина Борулю, який прагне стати дворянином.

Завдання

1. Чи має головний герой Мартин Боруля позитивні риси?

2. Прокоментуйте слова Івана Карпенко-Карого «Згадую Борулю, хоч люди сміються з нього, бо їм здається, що вони не такі чудаки, як Боруля, а коли гарненько придивитися, то й сміятися нічого: хто б не хотів вивести своїх дітей на дворянську лінію, щоб вони не черствий кусок хліба мали?!» Чи можна сказати, що автор з розумінням і симпатією ставиться до свого героя?

ІV пара «Червоні капелюхи»

http://s017.radikal.ru/i427/1110/18/ef7d4b5e4a63.png Інструктування учнів

Червоний колір відповідає за почуття, враження та інтуїцію. Це особливі сфери психологічного життя людини.

 

Завдання

1. Поясніть думку критика «Конфліктну ситуацію драматург виводить не стільки із зовнішніх причин, скільки з внутріш­нього стану персонажа – нестримного прагнення довести, що нічим не гірший від «приймака Красовського»… Така заглибленість у душу людини надає камерності звучанню комедії, відтворює складні внутрішні почуття та психологічні колізії, визначає трагікомізм образу».

2. Опишіть внутрішній стан Мартина Борулі протягом усієї дії п’єси. Визначте, у чому трагікомізм образу.

3. Поясніть жанрову особливість твору. .

V пара «Зелені капелюхи»

Інструктування учнів. http://s52.radikal.ru/i138/1110/51/0162b6209007.png Зелений колір – це колір креативності, колір альтернативних рішень, нових можливостей та ідей.

Завдання

1. Висловіть припущення, у чому секрет більш ніж 100-річної сценічної популярності п’єси «Мартин Боруля». Які загальнолюдські, так звані вічні проблеми порушує твір?

http://s017.radikal.ru/i428/1110/8e/db7b413d8226.png XI. Узагальнення вивченого.

Інструктування учнів. У нас залишився синій капелюх. Я пропоную «примірити» його усім, оскільки синій колір відповідає за організацію розумових процесів.

Тому він нам допоможе узагальнити досягнуте і поставити нову мету.

Метод «Коло думок»

  1. Поділіться враженнями, чи комфортно ви себе почували, використовуючи один тип конструктивного мислення?
  2. Настільки корисно, на вашу думку, розвивати всі типи конструктивного мислення?

XII. Підсумок уроку.

1.Чи можете ви назвати подібних до Мартина Борулі персонажів у світовій літературі?

2.Які спільні ознаки вони мають?

XIII. Метод «Рефлексія»

Продовжіть речення.

  1. «Найцікавішим мені здалося те, що….»
  2. «На мою думку, що справа не в тому, до якого ….»
  3. «Трагікомедія для мене….»

XIX. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів на уроці.

XV.Домашнє завдання. «Аукціон»

1.Повторити зміст п’єси «Мартин Боруля», скласти й записати (на вибір)цитатну характеристику героя. (На достатній рівень)

2.Підготувати повідомлення на тему «У чому полягає комізм головного персонажа і тих ситуацій, в які він потрапляє?» (на високий рівень)

Категорія: Розробки уроків з української мови та літератури | Додав: oleksandr4189
Переглядів: 2772 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Відділ освіти МАньківської райдержадміністрації
  • Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників
  • Черкаський обласний центр туризму краєзнавства та екскурсій
  • Міністерство освіти і науки України