Кищенецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Меню сайту
Категорії розділу
Виховні роботи вчителів [7]
Розробки уроків вчителів 1 -4 класів [3]
Розробки уроків з алгебри та геометрії [0]
Розробки уроків з хімії та біології [4]
Розробки уроків з зарубіжної літератури [0]
Розробки уроків з української мови та літератури [11]
Розробки уроків з фізики та астрономії [2]
Розробки уроків з англійської мови [1]
Розробки уроків з інформатики [1]
Розробки уроків з історії [2]
Розробки уроків з трудового навчання [0]
Розробки уроків з образотворчого мистецтва та художньої культури [4]
Розробки уроків з художньої культури
Розробки уроків з математики [1]
Цифрові ресурси [4]
Цифрові ресурси
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Науково-методична робота » Розробки уроків з хімії та біології

географія 7 клас
[ Викачати з сервера (23.6 Kb) ] 15.02.2015, 16:41

Тема уроку: Рослинність і тваринний світ. Природні багатства Антарктиди, проблеми їх використання. Міжнародне співробітництво у охороні природи Антарктиди.     

Мета: сформувати систему знань про природу Антарктиди; систематизувати поняття про особливості рель`єфу материка; пояснити унікальність антарктичної природи та необхідність бережливого ставлення до неї; вдосконалювати вміння працювати з тематичними картами, електронними наочними посібниками.

Обладнання: підручник, географічний атлас для 7 класу, контурні карти.

Тип уроку:  комбінований.

                                        

Хід уроку

І.  Організаційний етап.

Проблема  уроку 

Проблема:Чи можу  я  поїхати в  Антарктиду?  

А  для  цього  вам  треба  бути  уважними,  щоб   знайти  і  назвати проблеми  материка, професії в  Антарктиді, предмети  в  школі, на  яких  вам  знадобляться  знання про Антарктиду. 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань  та  вмінь

 Закінчіть  речення

  • Час  від  часу краї  льодовиків Антарктиди  обламуються,  утворюючи…. (айсберги;)
  • В основі більшої  частини  Антарктиди лежить…(докембрійська  Антарктична  платформа)
  • Під  крижаним  щитом  материка розташовані такі  форми  рельєфу,  як….(рівнини  і  гори);
  • Про  продовження горо утворювальних процесів  в  Антарктиді  свідчить…. (вулкан  Еребус);
  • Гігантський  гірський  ланцюг  в  Антарктиді  називають(Трансантарктичні  гори);

Географічна мозаїка

(Складіть із наведеного переліку слів речення.)

1) Материк, завдяки, Антарктида, льодовиковий, найвищий, Земля, є покрив.

2) Еребус, на, острів, розташований, діючий, море Росса, один, вулкан, найбільший, з.

3) Корисні копалини, Антарктида, надра, зосереджено, різноманітні, в, багато.

Прийом «Вірю не вірю»

1 – Чи вірите ви, що всі береги Антарктиди є північними. (так)

2 – Чи вірите, що Ніагарський водоспад – найвищий в світі. (ні)

3 - Чи вірите, що в Антарктиді немає постійного населення (так)

4 –Першим мандрівником, котрий досягнув Південного полюса Землі  був Роберт Скотт (ні)

5 – Чи вірите, що у складі експедиції Роберта Скотта був українець Антон Омельченко (так)

6 – Чи віите, що Антарктида була частиною древнього материка Гондвана.(так)

7 – Чи вірите, що найтепліший місяць у Антарктиді – грудень (так)

8 – Чи вірите , що течія Західних вітрів є найбільшою теплою течією на планеті. (так)

9 – Чи вірите, що 7 лютого 1996 року розпочала свою роботу  українська антарктична станція «Академік Вернадський»

 

ІІІ.  Мотивація  навчальної   та  пізнавальної  діяльності

На  попередньому  уроці  ми  досліджували  рельєф  Антарктиди  та  вплив  льодовикового  покриву  на  його  формування.  Але  ця  «льодовикова  шапка» має  вплив   і  на  інші  природні  компоненти  материка – клімат  та  органічний  світ.  Як  це  відбувається  та  які  наслідки  має,  ви  визначатимете  сьогодні,  щоб дати  відповідь на  запитання - чи можу  я  поїхати в  Антарктиду?  

     Давайте пригадаємо чим славний материк Антарктида.

Африка – найжаркіший материк.

Австралія – найсухіший.

Південна Америка – найвологіший.

  • Антарктида – найхолодніший і найсуворіший материк планети.( найнижча температура на Землі зафіксована на станції «Восток» -89)
  • Це найвищий материк планети. (його висота над рівнем моря 220м)
  • Антарктида – рекордсмен за кількістю сонячної радіації, що надходить на земну поверхню у літній час (але 90% її відбивається від льодового покриву материка)
  • Вологість повітря тут нижча ніж у найжаркіших пустелях світу. (води у рідкому стані тут майже немає, опадів випадає мало і переважно у твердому стані). Антарктичне повітря настільки сухе, прозоре і чисте, що гірські вершини можна побачити за сотні км.
  • Над материком майже не утворюються хмари.
  • Усі береги материка є північними. У центрі розташований Південний Полюс Землі.
  • Це єдиний материк, на якому немає постійного населення. Він не належить жодній державі світу. Це материк міжнародного співробітництва, головним принципом якого є наукові дослідження.
  • У Антарктиді дмуть найсильніші вітри на планеті, їх швидкість досягає 77м/с, або 277 км/год. Тому материк можемо назвати Полюсом вітрів.
  • Це єдиний материк на якому немає постійних водотоків (річок). Влітку коли тануть сніг і лід до океану спрямовуються тимчасові потоки талої води. Деякі з них можуть раптово зникати з поверхні і провалювтися під кригу. Життя цих річок нетривале 1 -2 місяці.
  • У льодовиках Антарктиди зберігаються 80% усіх прісних вод земної кулі. Якби весь лід розтанув, то рівень світового океану піднявся би майже на 60м.

 

ІV. Вивчення  нового  матеріалу.

План

1) Особливості рослинного  і тваринного світу материка.

2) Охорона і збереження унікальних представників органічного світу і природних багатств материка.

IV Міжнародний географічний конгрес у Лондоні 1895 року відзначив, що вивчення Антарктики є важливим географічним завданням. Конгрес наголосив на необхідності об`єднання та координації зусиль учених різних країн світу у дослідженні материка.

       Україна є повноправним партнером у міжнародному співробітництві з вивчення Антарктиди.

      Згідно з міжнародним законодавством про Антарктиду та угодою між Великобританією та Україною, 7 лютого 1996 року у власність України передано антарктичну науково-дослідну станцію «Фарадей», яка отримала назву – «Академік Вернадський».

Головний напрям досліджень українських вчених – вивчення атмосфери, спостереження за змінами в озоновому шарі, льодовикового покриву, клімату та ін.

Вчені вивчають геомагнітне поле та зміни в іоносфері.

            Органічний світ Антарктиди розповсюджений у прибережних зонах материка та окраїнних морях. Наземна рослинність на вільних від льоду ділянках представлена різними видами рослин, переважно мохами та лишайниками, але зелених рослин на материку немає. Тут немає жодного дерева і навіть куща.

Тваринний світ представлений пінгвінами, буревісниками, поморниками. У антарктичних водах живе найбільша тварина планети – синій кит ( довжина тіла 33м, вага 150т).(живе у прибережних водах Антарктики)

Також тут живуть морські слони, морські леопарди.

У водах навколо Антарктиди живуть білокровні риби. Їх кров не містить гемоглобіну, який дає крові червоного кольору. Це пов`язано з дуже низькою температурою води, що сприяє підвищеному вмісту кисню. У Арктиці таких риб немає, адже вода у багатьох районах Північного Льодовитого океану прогрівається до +10, що робить неможливим життя цих риб.

 В Антарктиді зосереджені унікальні природні ресурси – біологічні, мінеральні, кліматичні, інформаційні, колосальні запаси прісної води. Із перших років відкриття Антарктида була й залишається територією, доступною для наукових досліджень  усіх країн.

        У надрах материка вчені виявили родовища кам`яного вугілля, залізної руди, міді, цинку, золота.  Відомо, що на Полярному материку не дозволяється видобуток корисних копалин Але був виняток. Брила білого  мармуру яку добули в Антарктиді, стала постаментом пам`ятника відомому досліднику Роберту Скотту.

            Проте до 2041 року будь-який видобуток корисних копалин заборонений.   

Екологічні проблеми Антарктики. Суворі умови материка обумовили виживання дуже невеликої кількості організмів, але їм загрожує більш страшний ворог — людина. Охорона природних багатств Антарктики не є новою проблемою: острів Маккуорі був оголошений заповідником ще у 1933 р. Глобальніше питання про охорону Антарктики постало на 3-му засіданні Наукового комітету з вивчення Антарктики (березень 1959 р., Канберра, Австралія). Це питання обговорювалося також на Антарктичному симпозіумі в Буенос-Айресі (Аргентина), де було ухвалено резолюцію — заклик до країн спільно вжити заходів з охорони тваринного і рослинного світу. У наступні роки проблема збереження живої природи Антарктики неодноразово обговорювалося світовим товариством, яке укладало відповідні угоди. Біологічні ресурси Антарктики великі, але людина легко може їх знищити. Тому їх вивчення, розробка та впровадження раціональних способів природокористування — нагальна потреба всього людства планети.

V. Закріплення  вивченого  матеріалу.

Виберіть правильну відповідь:

1. За площею Антарктида перевершує тільки:

а) Австралію                       б)Африку    

в)Південну Америку

2. Антарктида – це:

а) материк

б) архіпелаг, вкритий товстим шаром льоду

в) айсберг

3.Береги Антарктиди омивають моря:

а) Росса           б)Тасманове        в)Карибське

4. Антарктида – це:

а) найнищий материк

б)найвищий материк

в)материк із середніми висотами

5. На території Антарктиди розташовані

а) Драконові гори

б) Великий Вододільний хребет

в)Трансантарктичні гори

6. Найбільший діючий вулкан в Антарктиді – це:

а) Камерун        б)Еребус        в)Ключевська Сопка

7.  У центральній частині материка формуються повітряні маси:

а) арктичні   б)антарктичні   в) субантарктичні

8. Найнища температура була зареєстрована на станції:

 а)  “Новолазарєвська”      б)”Восток”       в)”Молодіжна”         

9. Постійні, дуже сильні вітри, що дмуть з внутрішніх районів Антарктиди до узбережжя, називаються:

а) стоковими          б) західними        в) ураганами

10. Найпоширенішими тваринами Антарктиди-є:

а) тюлені          б) пінгвіни          в) сині кити

11. Усі береги Антарктиди “дивляться” на:

а) південь      б)північ       в) південь

12. На материку та в навколишніх водах немає:

  а)тюленів;   б) китів;  в) альбатросів;

  г) білих ведмедів.

 

 

VІ. Підсумок  уроку.

Вирішення  проблеми уроку. 

Відео:  «Антарктида – життя є!»

 

VІІ. Домашнє  завдання 

  • Опрацюйте відповідний параграф підручника.
  • Позначте на контурній карті Антарктиди географічну номенклатуру.
  • Уявіть, що ви очолюєте наукову експедицію вглиб материка Антарктида. Складіть опис вашого маршруту і перелік необхідного спорядження.

 

 

Категорія: Розробки уроків з хімії та біології | Додав: Catrina
Переглядів: 842 | Завантажень: 22 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Відділ освіти МАньківської райдержадміністрації
  • Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників
  • Черкаський обласний центр туризму краєзнавства та екскурсій
  • Міністерство освіти і науки України