Кищенецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Меню сайту
Категорії розділу
Виховні роботи вчителів [7]
Розробки уроків вчителів 1 -4 класів [3]
Розробки уроків з алгебри та геометрії [0]
Розробки уроків з хімії та біології [4]
Розробки уроків з зарубіжної літератури [0]
Розробки уроків з української мови та літератури [11]
Розробки уроків з фізики та астрономії [2]
Розробки уроків з англійської мови [1]
Розробки уроків з інформатики [1]
Розробки уроків з історії [2]
Розробки уроків з трудового навчання [0]
Розробки уроків з образотворчого мистецтва та художньої культури [4]
Розробки уроків з художньої культури
Розробки уроків з математики [1]
Цифрові ресурси [4]
Цифрові ресурси
Статистика

Онлайн всього: 7
Гостей: 7
Користувачів: 0
Головна » Файли » Науково-методична робота » Розробки уроків з української мови та літератури

STEM-освіта
21.04.2019, 10:13

Лавринюк Олександр Миколайович,

вчитель української мови та літератури

Кищенецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Маньківської районної ради Черкаської області

ЕЛЕМЕНТИ STEM - ОСВІТИ НА УРОКАХ УКРАНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

В 11 КЛАСІ

У статті подано використання американської освітньої методики, яка формує в учнів характеристики для розвитку усебічно розвиненої особистості на основі компетентного підходу до вивчення української мови та літератури та впровадження елементів STEM-освіти в роботі вчителя.

Сучасні школярі – покоління, яке вже звикло отримувати інформацію насамперед візуально. Тож учителі та батьки, які прагнуть отримати найкращий результат, повинні почати використовувати нові методи навчання вже сьогодні. Тому доречно скористатися напрацюваннями американської освітньої методики STEM, тим самим формуючи в учнях найважливіші характеристики, які визначають компетентного фахівця.

Головною рушійною силою інноваційної діяльності є вчитель, не як єдиний наставник та джерело знань, а як модератор в індивідуальній освітній траєкторії дитини.

Головне завдання вчителя – надихнути учнів на роботу з вивчення того чи іншого предмета, з пошуку важливої інформації в інших галузях науки, знайти мотивацію для кожного навчатися, повірити у власні сили.

Звичайно, STEАM-освіта переважно розрахована для використання на уроці вчителями біології, хімії, математики, географії, технологій тощо. Але і вчителі-філологи теж із задоволенням прийняли новинку в освітньому середовищі. Тому на уроках української літератури також можна використовувати елементи STEАM-освіти. Оскільки така освіта передбачає «навчання навпаки», то саме це може слугувати зацікавленістю до читання того чи іншого твору, чого нам, учителям-філологам, інколи так складно домогтись від учнів. Поставивши перед учнями певну проблему, яку спочатку пропонується дослідити, науково пояснити, школярі не лише із зацікавленістю почнуть працювати над нею, але й обов’язково перейдуть до читання художнього тексту, знайти текстовий матеріал, який можна буде потім проілюструвати певними дослідженнями, пояснити подальше використання у житті того чи іншого матеріалу, навести подібні приклади того чи іншого явища.

Наведемо приклад використання елементів STEАM-освіти під час вивчення на уроці української літератури в 11 класі твору О. Гончара «Залізний острів».

На основі художнього твору учнями було виокремлено певний текстовий матеріал та виділено ключові слова, які привернули їхню увагу. Потім, об’єднавшись у невеликі групи, одинадцятикласники мали продемонструвати перед класом свої проекти, дослідження, спостереження, винаходи, згадавши вивчений матеріал з інших предметів або ж використавши свою творчу уяву. Тож розглянемо елементи STEАM-освіти у творі.

Люблять з нею діти ходити в походи, а оскільки дивитись тут особливо нема чого, все степ та степ, де тільки й побачиш давній, може, ще сарматський курган або сліди капонірів — захисників, де під час війни стояли обкопані літаки,— то найчастіше Тоня йде з дітьми по дузі затоки аж до того місця, де над самим морем, край рудої суші соковите зеленіють кущики очерету.[3,с.25]

Учні розглянули застосування та використання очерету, визначаючи науки, пов’язані з цим.

Легенду цю знає вся степова округа, і, звичайно ж, у неділю жодна п'яна компанія не мине криниці, щоб не повстромляти в неї свої п'яні пики — їм ввижається там і шабля, і кинджал, і що завгодно... Буває, що пробують дістати той скарб, бо ніби ж зовсім близько бачить хтось шаблю і держак інкрустований, але тільки сягне рукою у воду, як дна вже й нема — немає ні дна, ні скарбу.[3, с.42]

Учні згадують вивчений матеріал з фізики «Закони заломлення світла». Закони заломлення були відкриті дослідним шляхом декілька століть назад, і формулюються так:

1) падаючий промінь, заломлений промінь і перпендикуляр у точці падіння променя лежать в одній площині.

2) відношення синуса кута падіння і синуса кута заломлення є сталою величиною для розділюваних двох середовищ:

де 1 - швидкість світла в першому середовищі; 2 - швидкість світла в другому середовищі; n21 - відносний показник заломлення світла у другому середовищі відносно першого.

Якщо першим середовищем є вакуум, то показник заломлення називають абсолютним.

Фізичний зміст показника заломлення визначили лише після того, як закони заломлення були отримані за принципом Гюйгенса. Відносний показник заломлення показує у скільки разів швидкість світла в одному середовищі є більшою за швидкість в другому. Тепер закон заломлення можна записати таким чином:

.

Середовище з більшим абсолютним показником заломлення називають оптично більш густішим, а з меншим – оптично менш густим. Якщо світло з оптично менш густого середовища переходить у більш густе, промінь буде "притискатись" до перпендикуляра (a > b).

Якщо ж світло переходить із більш оптично густого середовища в менш густе, то промінь світла буде відхилятись від перпендикуляра (a < b).

Повне внутрішнє відбиття

Закон заломлення світла дозволяє пояснити цікаве і практично важливе явище – повне відбиття світла. Якщо збільшувати кут падіння a, то досягнувши граничного значення кута a(назвемо його кутом повного внутрішнього відбиття), b = 90°. При цьому куті падіння і більших кутах заломлений промінь вже не може проникнути в друге середовище, а відбивається –відбувається повне внутрішнє відбиття світла.

Явище повного внутрішнього відбиття легко спостерігати на простому досліді. Наллємо в склянку воду і піднімемо її дещо вище рівня очей. Поверхня води, якщо розглядати її знизу крізь склянки, здається блискучою, неначе срібною, це і буде з явищем повного внутрішнього відбивання світла.

Повне внутрішнє відбиття використовують у волоконній оптиці. Це явище зумовило революцію в передаванні інформації, широко використовується в медицині.[7, с.88]

До радгоспу звідси далеко, лежить туди курявна степова дорога, але Тоня, щоб скоротити свою путь, вирішує брести через лиман навпростець,— так вона зріже кут, дістанеться того берега набагато швидше, а там уже рукою подати до одного з їхніх відділків...

Тема з геометрії «Трикутник. Основні формули та співвідношення». Метод трикутників лежить в основі планіметрії, більшість задач розв’язуються саме цим методом. Розглянемо основні властивості трикутників, співідношення між сторонами та кутами, формули площі трикутника, властивості висоти, медіани, бісектриси. Трикутник, що має прямий кут називається прямокутним. Катетами називаються сторони прямого кута, а гіпотенузою сторона, що лежить проти прямого кута.

Синусом гострого кута прямокутного трикутника називається відношення протилежного катета до гіпотенузи.

sinα=a/c; sinβ=b/c.

Косинусом гострого кута прямокутного трикутника називається відношення прилеглого катета до гіпотенузи.

cosα=b/c; cosβ=a/c.

Тангенсом гострого кута прямокутного трикутника називається відношення протилежного катета до прилеглого.

tgα=a/b; tgβ=b/a.

Ці співвідношення дозволяють знайти елементи трикутника за кутом та однією зі сторін.[5, с.96].

Тема з географії. Поняття про азимут.

Азимут — це кут між напрямком на північ і напрямком на якийсь предмет на місцевості. Відлік азимута починають від напрямку на північ праворуч, за годинниковою стрілкою. Оскільки окружність циферблата компаса, які будь-яке коло, має 360°, то вели­чина азимута виражається в градусах від 0° до 360°. Наприклад, якщо предмет розташований точно на сході, то його азимут дорівнює 90°, якщо на півдні — 180°, на заході — 270°, на півночі — 0° або 360°.

Для визначення азимута компас повертають так, щоб поділка 0° збіглася з темним кінцем стрілки. Потім на скло кладуть тоненьку палич­ку так, щоб вона кінцем вказувала на предмет і проходила через центр кола (циферблата). У тому місці, де паличка кінцем, спрямованим на предмет, перетинає шкалу, визначають величину азимута.[2,с.58].

Місяць-молодик, гострий такий, що врізатись можна, блискотів на чистому небі, і вечірня зірка вже поколихувалась на воді перед Тонею, і самотній чабан з далекого берега, схилившись на ґирлиґу, дививсь, як шалапутна ота дівчина море перебродить.[3,с.125].

Астрономія. Фази Місяця.

Місяць рухається навколо Землі в той самий бік, у який Земля обертається навколо своєї осі. Відображенням цього руху, як ми знаємо, є видиме переміщення Місяця на фоні зір назустріч обертанню неба. Щодоби Місяць зміщується на схід відносно зір приблизно на 13°, а через 27,3 доби повертається до тих самих зір, описавши на небесній сфері повне коло.

Період обертання Місяця навколо Землі відносно зір (в інерціальній системі відліку) називається зоряним, або сидеричним місяцем. Він становить 27,3 доби.

Видимий рух Місяця супроводиться неперервною зміною його вигляду - зміною фаз. Відбувається це тому, що Місяць займає різні положення відносно Землі і Сонця, яке його освітлює. Коли нам видно Місяць як вузький серп, інша частина його диска також злегка світиться. Це явище називається попелястим світлом і пояснюється тим, що Земля освітлює нічний бік Місяця відбитим сонячним світлом.[1, с.110].

— Дивись, Віталику,— кидається на блискітки Тоня,— скляна вовна якась!

— Не вовна це.

— А що?

— Скловата. Ізоляційний матеріал. Бачиш, з розпоротих обшивок вилазить.

— Яке ж біле та гарне.

Вона бере пучок цього дивного матеріалу в руки, але Віталик застерігає:

— Не бери!

— Чому?[3,с.128]

Хімія. Технології. Будівельні матеріали та їх призначення.

Повідомлення.

Найпершими зразками мінеральної вати вважаються бризки розплавленого шлаку, які під час виверження вулкану підносились вітром і перетворювались на тонкі нитки. Помітивши такі волокна, англійський промисловець Едвард Перрі зробив висновок, що вони можуть стати ідеальним утеплювачем, і в 1840 році відтворив процес формування ниток з доменного шлаку. Відкрите виробництво шлакової вати призвело до вдихання робітниками волокон, що вільно розліталися по цеху. В результаті кілька людей постраждало, а сам Перрі відмовився від ідеї виробництва мінеральної вати… Через 30 років на металургійному заводі німецького містечка Георгсмаріенхютте було запущено промислове виробництво мінеральної вати

[1,с.27].
Вправа «Третій зайвий»

(Вправу виконують учні, які не входять до складу груп, що в цей час працюють над завданням.)

Завдання. Знайдіть «третього зайвого» у кожному горизонтальному та вертикальному ряду і поясніть свій вибір.

Легкий бетон

Вітринне скло

Скловата

Залізобетон

Склопакети

Портландцемент

Фарфор

Керамзит

Склоблоки

Відповідь: 1-й ряд: зайвий фарфор, бо він належить до керамічних.

Якби хоч вода була,— мовила Тоня згодом.— А то й ніч холодна, а пити... просто сушить всередині. Це правда, Віталику, що людина довше може витримати без їжі, ніж без води?[3,с.130].

— Ми питимемо морську.

— Її не можна ж. Наші тато, як розвеселяться, все люблять про того чумака розказувати, що вперше біля моря опинився та хотів воли напоїти. Води багато, розпріг, пустив круторогих напувати, а вони не п'ють. "Он ти яке! — вигукнув чумак до моря.— Тому тебе багато й є, що тебе ніхто не п'є! "

[3,с.134].

Хімія. Вода. Склад молекули. Проведено дослідження на тему « Чи можна профільтрувати солону воду і зробити її придатною для пиття?»[1,с.147].

Елементи STREAM-освіти.

Один-однісінький серед морської рівнини бовванів крейсер вдалині, і, крім нього, ніде ні паруса, ні катерка. Надбережжя теж пустинне, безлюдне. Тоня вперше тут, серед цих кучугур. Бувала на морі не раз, але там, де воно ближче підходить до радгоспу, а не в цих барханах, куди й батькові отари не часто, мабуть, забродять.[3,с.148].

Завдання: Визначити частини мови виділених слів та пояснити їх правопис. Пояснити розділові знаки у поданих реченнях.

Завдяки використанню елементів STEАM-освіти на уроках української літератури було досягнуто певних результатів:

виявлено зацікавленість учнів художніми творами;

підвищено читацький інтерес та грамотність школярів;

розширено рамки творчого простору дітей;

досягнуто самостійності та креативності під час прийняття рішень;

знайдено компроміс між поєднанням теорії з практикою;

покращено стосунки між однокласниками під час групової форми роботи

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

Астрономія. http://osvita.ua/vnz/reports/astronom/22733/

Віртуальний кабінет хімії Людмила Сольська [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://virtkx.blogspot.com/2015/01/10_5.html

Географія. 6 клас. Бойко. Поняття про азимут. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.subject.com.ua/textbook/geography/6klas_2/9.html.

Залізний острів. О. Гончар. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=3133.

Збагатитися на очереті + Український лісовий портал. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.lisportal.org.ua/83783/

Математика абітурієнту. Трикутник. Основні формули та співвідношення. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://mathab.com.ua/geometriya/planimetriya/trikutnik-osnovni-formuli-ta-spivividnoshennya.html.

П’ять питань про STEM-освіту: що воно таке і чому змінює долю наших дітей Стаття. Лабораторія Систем Відкритої Освіти. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : 2016 [: http://hobbytech.com.ua/5-питань-про-stem-освіту/

Фізика. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://elearn.univector.net/mod/resource/view.php?r=2904&frameset=ims&page=5.

Категорія: Розробки уроків з української мови та літератури | Додав: oleksandr4189
Переглядів: 363 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Відділ освіти МАньківської райдержадміністрації
  • Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників
  • Черкаський обласний центр туризму краєзнавства та екскурсій
  • Міністерство освіти і науки України